FANDOM

LEGO® → Technic → BIONICLE → Bohrok-Kal
8574 (1, [[{{{before2}}}|2]], [[{{{before3}}}|3]]) << 8575 ([[{{{setwithsamenumber}}}|Set 2]], [[{{{setwithsamenumber2}}}|Set 3]]) >> 8576 (1, [[{{{after2}}}|2]], [[{{{after3}}}|3]]) 284px-LEGO logo.svg

8575 Kohrak-Kal är en LEGO BIONICLE uppsättning som släpptes i januari 2003. Denna byggnad leksak åldrar 7+, innehåller 40 stycken.

LEGO.com

BIONICLEstory.com (ursprungliga versionen)

När Toa slåss och sedan fångade Bahrag-tvillingarna, vaknade deras fångenskap Bohrok-Kal. Kal är 6 Bohrok kontrollerad av avancerad Krana. De har bara ett uppdrag i livet: hitta Bahrag, frigör Bahrag och släppa upp svärmarna en gång till. De drivs varken av gott eller ont, utan av plikt.

Kohrak-Kal tenderar att arbeta ensam mer än någon annan Bohrok-Kal. Orsaken kan vara att dess soniska krafter är så stora, de är även ett hot mot sina kamrater. Faktum är att Kohrak-Kal är så häftigt att dess Krana-Kal har råd att ignorera fara fram till sista stund och reagera snabbt och med överväldigande effekt. Kohrak-Kals verktyg är en sonisk sköld. Det kan ändra dess hastighet av vibrationer nästan omedelbart och bildar en tät ljudbarriär som kan stöta bort de flesta former av angrepp. Det är ännu mer imponerande när det används i angreppsläge. Burst av soniska utsöndringar kan döva en motståndare eller om de används vid högre intensitet kan orsaka nästan vilket som helst mål att stressa och sprida.

Bohrok-Kal blev förstörd när Toa Nuva kanaliserade alla sina elementära energier i symbolerna på Protodermis-buret som innehöll Bahrag, som de rörde med sina Krana. Bohrok-Kal förbrukades av egen kraft.

BIONICLEsector01 (ursprungliga versionen)

Kohrak-Kal var ursprungligen en Av-Matoran som var avsedd att omvandlas till en Bohrok. Så småningom utsattes det för en mutagen substans av Bahrag, som omvandlades till Kohrak-Kal.

Kohrak-Kal reste till Ko-Koro, tillsammans med Nuhvok-Kal, som behandlade Matoro medan Kohrak-Kal stal Kopaka Nuvas Nuva-symbol. Den andra Bohrok-Kal gjorde detsamma och visste att kraften som lagras i symbolerna skulle kunna användas för att befria Bahrag. Toa Nuva, som hade förlorat sina elementära krafter på grund av stölden av Nuva-symbolerna, satte sig för att stoppa Bohrok-Kal från att befria Bahrag.

Senare besegrade Kohrak-Kal enkelt Lewa Nuva med vad som tydligen var ett föremål gjord med ljud. Senare samma dag kallade Lehvak-Kal Kohrak-Kal, liksom Gahlok-Kal, in i Bohrok-Kal Kaita Ja. De besegrade sedan Wairuha Nuva, och separerade för att fortsätta sin sökning efter Bahrag.

Senare hittade Bohrok-Kal den grotta där Bahrags fängelse var. Nuva-kuben som de var tvungna att låsa upp var bevakad av 6 Exo-Toa, vilket resulterade i en snabb kamp, under vilken Bohrok-Kal förstörde robotarna. När de placerade Nuva-symbolerna på Nuva-kuben, förvandlades deras Krana-Kal till silvervarianter och skyddar dem mot skador. Toa Nuva lyckades emellertid dra in kraften i deras Nuva-symboler och använda dem för att överbelasta Bohrok-Kals krafter. Detta ledde till att Kohrak-Kals soniska krafter blev så kraftfulla att de skakade Bohrok-Kal sönder i intet annat än atomer med intensivt koncentrerade ljudvågor, med bara sin Krana-Kal att fly.

Relaterade för produkter av is

På andra språk